FAQs

Aquí trobaràs resposta a les preguntes més freqüents que ens plantegen les socies. Per a informació més completa recorda que tens a la teva disposició el Manual de la Sòcia.

El primer que has de fer, és buscar una sòcia que pugui intercanviar el seu torn amb tu. La pots buscar a través dels grups d'intercanvi de Telegram o preguntant a les sòcies que coneguis. Val més no utilitzar el xat de sòcies per no saturar el grup de missatges, ja que som moltes.

Si no has trobat cap substituta, hauràs d'avisar amb antelació mínima de 24 hores la teva coordinadora i així evitaràs fer una doble recuperació. En cas que el grup no disposi de coordinadora o que siguis tu mateixa la coordinadora, envia un correu electrònic a etpucajudar@foodcoopbcn.cat i avisa les teves companyes de torn.

Assegura’t que la coordinadora del torn apunti al sistema el teu nom. El torn s'atribuirà a la persona que substitueixes, però es deixarà constància que l'has substituïda. És important que quan acordis un intercanvi t'asseguris de prendre nota de les dades de la persona amb qui fas l’intercanvi per gestionar millor possibles incidències.

Pots sol·licitar un canvi contactant amb etpucajudar@foodcoopbcn.cat. Podeu comentar les vostres preferències d'acord amb la vostra agenda i l'equip us confirmarà si hi ha places lliures o no per atendre la vostra petició. Si no n'hi hagués, se t'oferiran altres alternatives.

Recorda avisar amb la màxima antelació possible, per evitar sancions de recuperació.

Si no has avisat amb una anticipació de 24 hores la teva coordinadora i no has buscat substituta, hauràs de fer el torn incomplet més un torn “compensatori”. Si heu buscat una substituta o avisat, només haureu de recuperar el torn que no heu fet. El termini per fer aquestes dues recuperacions és de 28 dies, és a dir, abans del següent torn programat. 

Pots recuperar el teu torn sense programació prèvia. Als correus automàtics de recordatori de torn t'informem dels torns en què tenim menys sòcies. Et convidem a escollir un d'aquests torns si has de recuperar. Quan vinguis, assegura't que s'apunti la teva presència al full d'assistència i recorda arribar-hi puntual! 

Si trobes alguna possible errada a la teva assistència, escriu a etpucajudar@foodcoopbcn.cat

Estic disposada a assumir el rol de coordinador/a de torn. Què vol dir i què he de fer?

Si estàs pensant d'assumir el rol de coordinador/a, aquí tens la descripció del teu rol:

● Avisar a botiga (930 32 24 96) si veus que al teu torn vindrà una sola persona o ningú.
Tens aquesta responsabilitat sobre el teu torn habitual encara que demanis una substitució.

● Ser l'enllaç entre els treballadors i l'equip i l'enllaç de la persona coordinadora del torn anterior i posterior. En concret, respondre a possibles dubtes del teu equip abans de preguntar als treballadors.

● Ajudar l'equip a organitzar-se, tenint en compte les preferències i capacitats de cadascú.

Tindràs formació i acompanyament perquè puguis exercir el rol. 

Pots contactar amb etpucajudar@foodcoopbcn.cat si vols assumir aquest rol.

Què és un torn mòbil?

És un sistema amb més flexibilitat que facilita la participació de les persones sòcies amb horaris de treball irregulars -que alternen temporades de molta feina i temporades més fluixes- i que, per tant, tenen dificultat per assegurar el seu torn en un dia fix cada quatre setmanes. Amb aquest sistema, pots “estalviar” torns durant les temporades en què tens més disponibilitat per no haver de fer-los en períodes de poca disponibilitat o de viatge. Atenció: a canvi d'aquesta flexibilitat, no podreu escollir qualsevol franja horària en qualsevol dia sinó les franges en les que tenim menys sòcies amb torn fix apuntades.

Podràs triar i reservar els torns disponibles quan accedeixis al teu compte personal.

No puc assistir al torn mòbil al qual m'he apuntat. Què he de fer?

No podeu reprogramar un torn mòbil des de l'espai de sòcia. En cas de no poder realitzar el torn programat, poseu-vos en contacte amb etpucajudar@foodcoopbcn.cat amb 24h d'antelació per cancel·lar el vostre torn. 

Recordeu que si no aneu a un torn programat, el vostre comptador baixarà d'un punt. 

Què signifiquen els “estats” en el meu perfil personal?

Els estats de les persones sòcies poden ser els següents:

● En regla: pots fer les compres al supermercat, atès que has completat amb tots els teus torns.

● En alerta: si faltes al teu torn (encara que hagis avisat), el sistema reconeix que “deus” un o més torns a la cooperativa. Durant 28 dies des del torn en què has faltat segueixes podent comprar i fer les recuperacions corresponents.

● En suspensió: no tens dret, temporalment, a comprar al supermercat, ja que has faltat i no recuperat en el termini establert. Encara que compleixis amb els teus torns, has de fer la recuperació, en cas contrari, el teu estat no canviarà. 

● Inactiva: has saltat dos torns consecutius sense haver complert les recuperacions del primer i, automàticament, es dóna de baixa de la franja horària i del seu equip. Continues sent sòcia de la cooperativa, però ja no tens dret a fer la compra ni obligació de dur a terme els teus torns. Les persones afegides al compte també perden l'autorització de fer les compres al supermercat. 

IMPORTANT: des d'etpucajudar sempre estem disposades a ajudar-te per buscar solucions que convinguin tant a la cooperativa com a les sòcies. Si t'adones que has acumulat recuperacions i et veus amb dificultat de fer-les, contacta amb nosaltres i buscarem una solució que t'ajudi a posar-te al dia amb els torns.

Aquest és un correu automàtic, basat en la informació que una sòcia com tu ha introduït a l'ordinador de l'entrada durant el torn. Per aquesta raó, la informació continguda pot ser equivocada. Si no esteu d'acord amb el contingut d'aquest correu, podeu contestar explicant les vostres raons. Sisplau, intenta llegir amb atenció tot el contingut abans de contestar i tingues en compte que les socies d'etpucajudar no tenen responsabilitat sobre com s'ha omplert el full d'assistència i posen a disposició el seu temps de manera voluntària per ajudar-te a solucionar possibles incidències.

Encara que hagis avisat que no vindries al torn és normal que rebis aquest correu.

Si si tracta d'una malaltia de curta durada (menys de dues setmanes) has de seguir el mateix procediment descrit a “Què he de fer si no puc fer el meu torn ?”

Si es tracta d'una malaltia de llarga durada, ens pots escriure demanant-nos una exempció temporal o definitiva del torn. 

En cas de paternitat/maternitat, tant tu com la teva parella (si en tens) teniu dret a una exempció de 12 mesos del torn. Sol·licita-la a etpucajudar@foodcoopbcn.cat

A partir d'aquesta edat, fer els torns és voluntari, encara que si ho vols fer, pots acordar amb la teva coordinadora quines tasques són les més convenients per a tu.

Si el supermercat decideix tancar per festiu, en quedaràs automàticament exempta i no hauràs de recuperar-lo després. Si el supermercat decideix continuar obert en festiu, hauries de complir el teu torn. Si no ho pots fer, has de seguir els passos descrits a l'apartat “Què he de fer si no puc fer el meu torn?”

Si segueixes els passos i no trobes substituta, només deuràs una única recuperació al supermercat.

A principis d'any es passarà el calendari de festius de la Foodcoop BCN per saber-ne els dies d'obertura i tancament.

● Les sòcies que estiguin en estat “En regla o En alerta”.

● Les persones menors (entre 14 i 17 anys) explícitament autoritzades pels seus progenitors o tutors legals, tenint en compte l'estat de les persones sòcies que autoritzen aquests menors.

● Una persona “agregada” per una persona sòcia al si de casa seva, tenint en compte igualment l'estat de la cooperativista.

Si preveus estar absenta del súper per un període entre 8 setmanes (mínim 2 torns) i 12 mesos, pots demanar un permís temporal al súper. D'aquesta manera ni tu ni les persones que visquin amb tu podran fer la compra, però tampoc hauràs de fer recuperacions pels torns que no facis.

Per qüestions logístiques i d’assegurança, només les sòcies de la cooperativa poden fer el torn. Si vols, pots demanar que transferim el capital social a la teva parella o a una altra persona. D'aquesta manera, tu deixaràs de ser sòcia i l'altra persona entrarà a la cooperativa com a nova sòcia. Escriu-nos a etpucajudar@foodcoopbcn.cat

Pots demanar-li a una altra persona sòcia que li faci la compra ja que qualsevol sòcia de la cooperativa pot fer la compra per un altre membre sense necessitat de fer cap tràmit. 

També pots nomenar una persona que no pertanyi a la cooperativa “persona compradora temporal”. Aquesta persona comptarà amb l'autorització mentre duri la teva indisposició, amb un període màxim de sis mesos, renovable sota certes condicions. 

Podeu sol·licitar el formulari d'autorització al correu etpucajudar@foodcoopbcn.cat.

Pots venir acompanyada de convidades no sòcies, per donar a conèixer el supermercat a persones properes. Aquesta persona tindrà dret a comprar durant la visita, així podrà viure l'experiència de comprar al supermercat i tastar els nostres productes, i si li agrada i interessa pot donar-se d'alta.

També oferirem altes temporals de 30 dies a aquelles persones que per iniciativa pròpia s'acosten al supermercat. D'aquesta manera, se us permetrà realitzar les vostres compres de prova. Per continuar gaudint del supermercat s'haurà de fer sòcia.

Abans de donar-te de baixa et convidarem a pensar si vols ser sòcia col·laboradora, això t'eximeix de fer els torns i no et dona l'opció de comprar, però, manté la teva aportació al projecte amb el capital social i segueixes sent part de la governança de la cooperativa, rebent la informació de la mateixa i podent participar en els diferents espais (principalment a l'assemblea).

Si ho desitges, pots interrompre la teva adhesió a la cooperativa, siguin quins siguin els motius i el moment. Escriu a etpucajudar@foodcoopbcn.cat, per conèixer els passos que hauràs de seguir. Així mateix, tindràs dret a sol·licitar el reemborsament de l'import actualitzat de les seves aportacions al capital social, segons allò que estableixen els Estatuts, o bé podràs donar-lo a Foodcoop BCN. Les baixes es gestionen dues vegades l'any, a l'abril i al novembre, per la qual cosa potser has d'esperar perquè et tornem el capital social.

Pots tornar quan vulguis. Només ho has de comunicar al correu etpucajudar@foodcoopbcn.cat i tornar a participar en el procés d'inscripció: presentar la targeta de sòcia o document d'identificació, participar a la reunió de benvinguda, tornar a fer la inscripció a la franja horària i aportar el capital social, en cas que la sòcia no hagués demanat el reemborsament del capital social no cal aportar-lo de nou. Si s'han deixat serveis pendents a la Foodcoop BCN, hauran d'efectuar-los en reincorporar-se.

Som un equip de treball voluntari que cada dia de la setmana gestiona la safata d’entrada del correu etpucajudar@foodcoopbcn.cat. Gestionem l'operativa del sistema informàtic ODOO sobre els torns i busquem les respostes als teus dubtes als diferents espais on es prenen decisions. Ets benvinguda si vols participar-hi.